Národní divadlo Brno - Labutí jezero

23.12.2020

Labutí jezero je synonymem ke slovu balet. Běžný divák toto úchvatné představení ani nemusí vidět, aby jeho název znal a věděl, že hlavní úlohu zde odehrává láska mezi princem a zakletou labutí.

Labutí jezero odstartovalo moji vášeň k baletu už od útlého věku, kdy jsem poprvé viděla brněnskou inscenaci v Janáčkově divadle. Od té doby jsem se zamilovala jak do baletu, tak především do tohoto představení samotného. Díky němu jsem sama začala navštěvovat hodiny baletu a chodit na všechna představení s ústřední dvojicí tohoto díla - tehdejší primabalerínou NdB (a Thálií oceněnou) Janou Přibylovou, která v mém srdci navždy zůstane jako dokonalá představenkyně Odetty a Odilie, a Michalem Štípou, který mě nikdy nepřestal udivovat svým technickým a hereckým přednesem zkrátka čehokoliv.

Podobu Labutího jezera jsem viděla nespočetkrát i v dalších variantách. V kině Scala jsem navštívila promítanou verzi z Royal Opera House s úchvatnou primabalerínou Natalii Osipovou v hlavní roli. Měla jsem možnost vidět speciální představení Labutího jezera na ledě, kdy na část jeviště byl umístěn led a krasobruslaři zde předváděli i kaskadérské kousky. Nazpaměť znám také ruskou inscenaci z roku 1991 s Yulii Makhalinou a Igorem Zelenskim z baletní společnosti The Kirov Ballet, původně známá jako Ruský císařský balet. Tuto verzi několik let stále dokola přehrávám na videokazetě. Ano, čtete dobře, na videokazetě. Zkrátka, stará láska nerezaví.

Samozřejmě nezapomínám ani na film Černá labuť, kde Labutí jezero i jeho ústřední melodie odehrávají významnou roli v celém ději filmu. Navíc s moji nejoblíbenější herečkou Natalii Portman v hlavní roli je pro mě i tento film velkou srdcovou záležitostí.

V loňském roce jsem navštívila na Brněnském výstavišti také další ruskou verzi, a to konkrétně s tanečním souborem Royal Russian Ballet. Všechny tyto zájezdové inscenace ale zkrátka nejsou tak kvalitní, jako kdybyste si zašli na představení do Vídeňské opery nebo Velkého divadla v Moskvě. Proto se vždy věrně vrátím (spravit si chuť) do Janáčkova divadla, kde verzi Labutího jezera budu obdivovat vždy nejvíc. Letos tomu mělo být zase tak, ovšem kvůli koronavirové krizi se představení již podruhé zrušilo. Ale já si počkám.

V aktuálním obsazení Odetty a Odilie se nyní alternují Hana Abram, Andrea Popov Smejkalová, Klaudie Radačovská, Eriko Wakizono a Taela Williams. V roli prince Siegfrieda můžeme spatřit Maxima Čaščegorova, Doychina Docheva nebo Roberta Hylanda.

Labutí jezero mě zkrátka nikdy neomrzí a pocity, které ve mně toto představení vyvolává, se vždy jen znásobí. A to na tom miluji. Navštivte toto jedinečné a krásné představení i Vy a nechte se unášet nepopsatelnou melodií P. I. Čajkovského a kouzelným příběhem mezi nebojácným princem Siegfriedem a křehkou labutí Odettou.

Veronika Jílková


Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky